lauantai 16. toukokuuta 2009

RaVin keskari

Tänään oli RaVin keskimatkan skaba Höytiönnummella. Maasto siellä on mitä mainiointa, joten vesi kielellä odottelin mitä tuleman pitää. Aamulenkillä lihakset tuntuivat väsyneiltä, joten päätin juosta pintiksellä itseäni turhaan piiskaamatta kovaan ajoon. Meikäläisen kevään suoritusten perusteella sanoisin sen olleen hyvä ratkaisu. Alla matkakertomus kisasta. Itse reitti löytyy härvelistä, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, epäilen vahvasti.

K-1 Lyhyt väli heti alkuun. Otan avokalliota alle ja teen yleissilmäyksen rataan. Näyttäis olevan pelkkää lyhyttä väliä tarjolla, se sopii väsyneelle miehelle. Ekalta avokallionyppylältä toiselle ja siitä alas nenää pitkin kompassilla suuntaa varmistellen. Helppoa.

1-2 Helpohko ylämäkiväli. Nousen korkeimman kohan kautta, ja sieltähän rasti jo näkyykin. Vähän tulee turhia askeleita sivusuunnassa otettua kun ei löydy sopivaa nousukohtaa.

2-3 Alkuun meinaan mennä avokalliomäkeä päähän asti, mutta totean sen hitaaksi joten lasken alas mäkien väliin. Siellähän meneekin polku, joten hyvä valinta. Suon yli, ja löydän oikeaan suuntaan menevän uran, jota kartassa ei ole. Avokallioalue näkyy oikealla kädellä, ja rastiympyrän reunalla oleva kivi antaa viimeisen varmistuksen sijainnistani jonka tiesin jo ennen kiven näkemistäkin.

3-4 Alkuun koitan löytää kartalta jonkun hienon reitinvalinnan, mutta totean ettei sitä ole. Lähden valkoselta alueelta ehkä vähän turhan aikaisin hakkuulle, mutta armoitettuna hakkuujuoksijana vauhtini pysyy samana kuin hyvällä alustalla. Ojan yli toiselle hakkuulle, jossa päätän ottaa pienen varmistuksen vasempaan saadakseni helpon rastinoton ison jyrkänteen kautta. Tyhmä ratkaisu, ja otan vielä vähän liikaa vasemmalle joten ajanhukkaa tulee noin 15-20sek. Rasti löytyy kuitenkin suoraan.

4-5 Lyhyt väli, kompassia vilkuillen avokallion yli ja rasti näkyykin jo välin puolesta välistä asti.

5-6 Aika tyhjä väli, peukkukompassi jatkuvalla syötöllä silmien alle ja kuviorajat haltuun, ei ongelmia.

6-7 Rastilta kompassilla polulle, polkua tielle ja tietä rakennuksen kulmaan asti. Siitä mäkeen ja sähkölinjan mutkasta kompassilla helposti rastille.

7-8 Ainoa suunnitelma on kiertää pieni suo välin puolessa välissä, joten paras valinta jää ottamatta. Pusken liikaa vihreässä, kun olisi pitänyt nousta heti avokalliolle. Ajanhukkaa 10sek.

8-9 Huonosti kompassia kattellen vedän pystyvihreän yli liikaa oikealle, oikealla näkyvä iso jyrkänne kuitenkin pelastaa tilanteen ja rastinotto sujuu ongelmitta. Taas sellanen 10-15sek turhaa.

9-10 Kompassia kattellen ja hyvää alustaa hakkuulta etsin avokalliolle, josta näyy seuraava mäki. Mäkeä ja isoja kiviä peilaten osun polunmutkaan, jonka jälkeen seuraavaa polkua rastimäkeen ja rastille.

10-11 Tarkotus kiertää pystyvihreä oikealta polkua pitkin. Tulen polulle viivaa pitkin, mutta jostain syystä luulen olevani enemmän oikealla. Juoksen polkua vasemmalle ja näen hiekkakuopan. Siitä sitten kiukulla rydön läpi, meinaan vielä nousta turhaan avokallionyppylän päälle mutta päätän kiertää. Rasti löytyy suoraan mutta aikaa tuhraantuu joku 20-30sek.

11-12 Meinaan lähteä liikaa vasemmalle tiheikkösuolle, korjaan kuitenkin tilanteen nopeasti. Luulen rastia pistekumpareeksi, mutta tarkistan tilanteen heti määritteistä, ja luuloni osoittautuu vääräksi. Ei kuitenkaan mitään varsinaista virhettä.

12-13 Hetken mietin kiertävää vaihtoehtoa, mutten kuitenkaan ota sitä vakavasti. Kompassilla tiheikön läpi valkosia alueita myötäillen ja ulos tiheiköstä keltaselle alueelle. Siitä kompassilla rastimäkeen ja korkeimman kohan kautta alas rastille.

13-14 Kompassilla alas mäeltä ja tiheikön läpi seuraavaan mäkeen. Tiedän missä olen mutten jostain syystä kuitenkaan usko sitä. Muistan Uzben vinkit tällaisissa tilanteissa ja jatkan eteenpäin. Vähän meinaan mennä ohi rastista, mutta huomaan tilanteen ajoissa. Tää oli mystinen väli, miten ihmeessä oon hävinny Asgeirille melkein 50sek, ite oisin merkkauttanu virhettä vaan joku 20sek... No laitetaan sit ees 30sek, yhtä kaikki paljon sitä eroa tuli silti.

14-15 Melko helpon näkönen väli, mäen laitaan ja rasti tulee vastaan. Epävarmuus kuitenkin vierailee mielessäni ja otan 10sek turhaa pysähtelyä.

15-M Vikalle mennessä juutun kaatuneisiin puihin ja tulen rastille vielä liikaa vasemmalta, joten tähänkin vielä se 10sek. Maaliin rennosti rullaillen.

Summa Summarum, virhettä melkein kakkonen, vaikka maalissa luulin selvinneeni alle minuutilla. Sanoisin kuitenkin että oli suunnistuksellisesti melko hyvä suoritus, olin paljon paremmin mukana juonessa ku aiemmin tällä kaudella. Virhettä on edelleen liikaa, mutta nyt ne oli suurimmaks osaks hallittuja virheitä, eikä megakoukkujen aineksia ollu edes havaittavissa. Ehkä se tästä lähtee parempaan suuntaan, Prismassa sit koitetaan samalla kaavalla uudestaan, jos sit jäis virheet alle minuuttiin kunnollisten spekulaatioitten jälkeenkin nii se ois hyvä. Huomenna oli tarkotus vielä työstää suunnistusvetoja, mut se vaihtuu nyt rauhalliseen pyörälenkkiin. Ehkä seittemän tehoreeniä kaheksaan päivään on jo ihan riittävästi tähän väliin, ainaki jalat on sitä mieltä.